You are here
Home > Featured > Timishort 2012: Day 2

Timishort 2012: Day 2

Vineri 4 mai 2012 – a doua zi de Timishort a fost una destul de plina in filme (am vazut primul calup din competitia romaneasca si doua din cea internationala). Dar s-o luam pe rand:

Competitie nationala I

Chefu’ (Romania 2011, r. Adrian Sitaru, 18 min).
Neli se duce la Bucuresti pentru cateva zile in timp ce fiul ei de 17 ani, Dan da un chef monstru. La intoarcere, vecinele se inghesuie sa-I povesteasca lui Neli picanterii din seara cu pricina si faptul ca la usa lor a venit si politia din cauza zgomotului. La scurt timp dupa plecarea vecinelor bafitoare, ajunge si Dan acasa. In urma discutiei cu mama sa aceasta isi da seama ca parerea ei despre vecinii de bloc era cu totul alta…
Scurt metrajul lui Sitaru despre un chef pe care nu-l vedem in film, m-a facut sa ma gandesc un pic la un Project X dar fara petrecere. Parca si vad vecinii care discuta despre party-ul de pomina pe care l-au dat baietii din filmul respectiv.
Revenind la filmul lui Sitaru, el functioneza la nivel de glumita filmica si nimic mai mult. Cred ca asta si-a si dorit autorul. Pentru mine, favorit de la el ramane in continuare Colivia.

Matasari (Romania 2011, r. Ilija Piperkoski, 23 min).
O fata, doi baieti, alta fata, o petrecere. Droguri, whisky, secrete nedezvaluite. Ceea ce la inceput pare o drama cu tineri care de suc la o petrecere si se distreaza se transforma in curand intr-un adevarat thriller. Filmul lui Ilija incepe lent si se termina dramatic. Nu vreau sa spun mai multe, pentru a nu va rapi bucuria de a-l vedea.
O “pata de culoare” binevenita in aceasta selectie autohtona a Timishortului. Din discutiile cu regizorul dupa proiectie se pare ca acest scurt metraj a pus bazele unui film de lung metraj pe care il va regiza in viitor. Tineti-va bine… va fi… horror!

Hello Kitty (Romania 2011, r. Milo Simulov, 24 min).
Un grup de prieteni pleaca spre mare. O vara de neuitat la malul marii, alaturi de cei mai buni prieteni. Nimeni nu le poate sta in cale. La finalul distractie insa, vine si plata…
Frumos filmat, filmul lui Simulov este mai mult un exercitiu de imagine decat un film in adevaratul sens al cuvantului. Ceea ce nu e neaparat un lucru rau. La discutiile de dupa proiectie am aflat cateva detalii tehnice despre filmari.

Minute infinite / Vegetelen Percek (Romania / Ungaria 2011, r. Cecilia Felmeri, 19 min).
Intr-o dupa-amiaza cineva se pateaza cu cafea, altcineva hraneste porumbei, cineva elibereaza o albina, altcineva moare, cineva copiaza un sablon, altcineva asculta la radio, cineva vorbeste la telefon, altcineva… Si intre toate acestea bineinteles este o legatura.
Cecilia foloseste procedeul de a spune o poveste din mai multe unghiuri, cu personaje care au legatura intre ele, legatura pe care o descoperim la final.
Dintre toate scurt metrajele Ceciliei (Matias, Matias, Cucul si Minute infinite), acesta imi place cel mai mult. Se vede ca s-a lucrat pe scenariu, actorii sunt bine alesi iar filmul are o atmosfera apasatoare de… spital.

Regizorii Ilija Piperkoski, Milo Simulov si selectionerul Timishort Andrei Rus la sesiunea de intrebari si raspunsuri de dupa proiectie.

Ilija Piperkoski, Milo Simulov, Andrei Rus.

Ilija Piperkoski.

A urmat de la ora 18,00 a doua parte a competitiei internationale:

Competitia internationala II


Liberdade (Portugalia 2011, r. Gabriel Abrantes, Benjamin Crotty, 16 min).
Acest scurt metraj l-am ratat, ajungand mai tarziu la proiectie.

Uniformizate / Uniformadas (Spania 2011, r. Irene Zoe Alameda, 18 min).
Un scurt metraj despre sexism in educatia tinerelor fete, ce surprinde stimulii si mesajele primite de o fetita in varsta de 8 ani, intr-o zi de scoala.
Filmul Irenei ar putea functiona si ca un inceput de lung metraj in care vedem mai departe ce s-a intamplat cu fetita si ce urmari au avut asupra vietii sale evenimentele din copilarie. Finalul este deschis, poate un pic cam prea deschis pentru un scurt metraj. Pacat, din Spania ma asteptam la niste filme mult mai “lucrate”. Una peste alta, imaginea si fetita din rolul principal sunt la inaltimea asteptarilor.

Café Reguar, Cairo (Egipt / India 2011, r. Ritesh Batra, 11 min).
La o cefenea din Cairo un cuplu se gaseste discutand despre lucruri nespuse. Intr-o lume aflata in schimbare, oare unde iti mai poti gasi locul?
Un film foarte amuzant, care a strans cateva aplauze si rasete prin sala (inclusiv de la subsemnatul). Dialogurile despre sex ale unui cuplu care au implinit doi ani de relatie si inca nu au “facut-o” nu pot fi intelese probabil de europeni, dar au o savoare anume pe care o poti vedea numai in filmele venite din regiunea araba.

Gutuiul japonez (Romania 2011, r. Mara Trifu, 21 min).
Gutuiul japonez este, asa cum spune si sinopsisul filmului “un documentar despre singuratate, batranete si feminitate”.
Cadrele Marei Trifu o urmaresc pe batrana din centrul documentarului prin casa, in curte si la plimbarile prin sat. Iti dai seama ca atunci cand ajungi la o varsta venerabila, altele sunt valorile. Emotionant si uneori amuzant, filmul a strans cateva aplauze binemeritate la Timishort.

Domnul Bursuc / Pan Jezevec (Rep. Ceha 2011, r. Martin Maj, Karel Czech, 24 min).
O combinatie de animatie cu papusi (bursucul din titlu) si film cu actori, scurt metrajul celor doi cehi a reusit sa ma plictiseasca atat de mult ca nici nu am stat pana la final.

Regziorii Karel Czech si Martin Maj (Domnul Bursuc) si Andrei Rus la sesiunea de Q&A de dupa proiectie.

Karel Czech si Martin Maj (Domnul Bursuc) si Andrei Rus.

A urmat de la ora 20,30 o alta parte a compatitiei internationale:

Competitie internationala III

DEsign (Estonia 2011, r. Mihkel Reha, 5 min).
O animatie inovatoare despre un barbat care incearca sa gandeasca creativesi sa schimbe lumea pe care o stie. Animatia traditionala din acest scurt metraj insa m-a trimis cu gandul la Anim’est – locul unde ar fi trebuit sa ajunga acest film, si nu la Timishort.

Focuri de artificii / Fireworks (Franta / Italia 2011, r. Giacomo Abbruzzese, 21 min).
De 50 de ani, Taranto gazduieste cea mai mare industrie de otel din Europa, un complex imens si hidos care acopera toate orizonturile economice, vizuale si imaginare, transformand Taranto in cel mai poluat oras din Europa de Vest (lucru pe care l-a declarat si regizorul prezent la Timishort). Atunci cand focurile de artificii explodeaza in ajunul anului nou, un grup international de ecologisti decide sa arunce intreaga fabrica in aer…

Drog / Rauschgift (Germania 2011, r. Peter Baranowski, 22 min).
Calatoria, povestita intr-un stil narativ calm, incepe intr-o Germanie ploioasa si ne conduce, in cele din urma, in Maroc, pe drumurile riscante din Muntii Rif. Mergand pe un drum folosit, de obicei, pentru traficul de droguri, un barbat incearca sa ajunga la o dragoste ce se stinge. Nu lipseste o secventa tensionata in care personajul este terorizat de un grup de indivizi intr-o masina dubioasa pe o buna bucata de drum.
Filmat intr-un mod inedit, in care vedem practic soseaua si masinile din trafic, filmul ne da un sentiment puternic de claustrofobie si pericol – mai ales pe drumul din Muntii Rif. Pot spune ca am avut un déjà vu cand am vazut acest film – un eveniment asemanator mi s-a intamplat cand veneam cu prietenii inapoi din Grecia anul trecut si am foat urmariti de o masina o buna bucata de drum. In cele din urma la o benzinarie am scapat de ei si ne-am intalnit cu altii care au fost si ei terorizati de asftel de dementi pe patru roti. Am ajuns in siguranta in tara, dupa o spaima destul de mare.

Ambitios (Rusia 2011, r. Aynur Askarov, 21 min).
Intr-un sat, un pusti face tot ce-i sta in putinta pentru a ajunge la proiectia saptamanala de film de la centrul local. Fiind pasionat de filmele indiene nici nu concepe sa nu ajunga la film. Dar sa intri in sala nu este atat de usor…
O comedie haioasa care a binedispus publicul de la Timishort dupa seria de filme serioase de azi. Aplauzele au fost pe masura.

Melodrama porno / Porno melodrama (Lituania 2011, r. Romas Zabarauskas, 31 min).
Cu toate ca ii place viata alaturi de Matas, iubitul lui, Jonas doreste sa emigreze intr-o tara mai toleranta cu homosexualii. Accepta sa joace intr-un film porno pentru heterosexuali, cu fosta lui prietena, Akvile, pentru a castiga banii necesari plecarii. Cum insa Akvile inca mai tanjeste dupa el, inevitabil, incepe melodrama (plictisitoare).

Regizorii Peter Baranowski (Drog), Mihkel Reha (DEsign – centru) si Giacomo Abbruzzese (Focuri de artificii) la sesiunea de Q&A de dupa proiectie.

Peter Baranowski (Drog), Mihkel Reha (DEsign – centru) si Giacomo Abbruzzese (Focuri de artificii).

Peter Baranowski, Mihkel Reha, Giacomo Abbruzzese si Andrei Rus.

Lasă un răspuns

Top