You are here
Home > Featured > Buna! Ce faci?: Interviu exclusiv cu Alexandru Maftei

Buna! Ce faci?: Interviu exclusiv cu Alexandru Maftei

Alexandru Maftei a absolvit Academia de Teatru si Film din Bucuresti in 1994 – prima generatie de regizori de film postdecembrista. Filmul de diploma In fiecare zi e noapte a batut lumea festivalurilor internationale de film, s-a intors cu premii si a fost difuzat de postul de televiziune Arte.
 
Alexandru a regizat 7 din cele 14 episoade ale serialului romanesc Lombarzilor 8 (B1TV, 2006)  
 
A scris si a regizat filmul despre Stefan cel Mare si Sfant din cadrul emisiunii Mari Romani (TVR, 2006).
 
Filmografia lui mai include lung metrajul de televiziune Fii cu ochi pe fericire (TVR, 1997) la care a fost si co-scenarist, precum si cateva episoade din serialul Cu un pas inainte (ProTV, 2007).
 
Alexandru Maftei are la activ cateva sute de spoturi publicitare dintre care cateva premiate international. Filmul Buna! Ce faci? este debutul lui Alexandru pe marele ecran.

Iata mai jos un interviu exclusiv cu Alexandru acordat CineFan.ro

Emanuel Lazarescu: Buna! Ce faci? reprezinta un nou inceput pentru tine, dupa un serial de succes si un film pe care oamenii l-au putut vedea TV cu cativa ani in urma. Cum vezi acest nou inceput? Te-ai gandit ca Buna! Ce faci? va arata in felul acesta deosebit?
Alexandru Maftei
: Pentru mine fiecare proiect este un nou inceput. Eu incerc sa nu ma repet in filmele pe care le fac. Cu fiecare proiect pe care il incep incerc sa merg pe un alt drum, sa explorez alte zone, sa surprind publicul cu altfel de rezolvari filmice, sa nu ma blochez intr-un stil sau o maniera. Buna! Ce faci? este o etapa importanta in viata mea. Si am trait-o din plin si cu bune si cu grele. Filmul ma reprezinta in intregime, pe mine si pe colaboratorii mei cu care am lucrat. Nu am nici un fel de regrete in legatura cu acest film. Simt ca am facut tot ce am stiut si mi-a stat in putinta ca acest film sa iasa asa cum il puteti vedea acum la cinema.  Felul in care arata filmul acum este rezultatul unui proces creativ care a inceput cu mult inainte de filmari. Am incercat pe parcursul acestui drum sa “ascult” ce imi spunea subiectul, scenariul, inima, ingerul care mi-a fost prin preajma. Nu am plecat cu o preconceptie despre cum va arata filmul, ci am fost mai degraba deschis sa aflu cum se lasa filmul facut. Si am fost onest si consecvent cu ce am aflat.  

Emanuel: Cum te-ai inteles cu scenarista filmului, Lia Bugnar avand in vedere ca filmul este bazat pe un fapt real, citit de tine in Dilema Veche?
Alexandru: Faptul real a fost un simplu punct de plecare. Cine sunt personajele principale, ce viata duc ele, cum functioneaza intriga si personajele secundare, toate astea au fost imaginate de la zero. Lia este si actrita. Si cred ca acest lucru a facut ca ea sa inteleaga si sa-si cunoasca foarte bine personajele. A inteles imediat care era tema scenariului si a scris totul foarte repede si bine. 

Emanuel: Cat de important este internetul pentru tine?
Alexandru
: Este ca o unealta ca oricare alta. Nimic mai mult.  

Emanuel: Exista o secventa preferata in film?
Alexandru: Este cea in care cei doi fumeaza impreuna pe balcon. Secventa asta am folosit-o si la casting – deci cred ca am filmat-o de cateva sute de ori cu cateva zeci de cupluri de actori (la unele probe am jucat eu insumi rolul lui Gabriel, atunci cand lipsea partenerul) si de fiecare data cand o revad in film imi place la fel de mult.

Emanuel: Dar una de care nu esti foarte incantat?
Alexandru: Secventele de care nu am fost incantat nu mai sunt in film. Daca pe mine nu ma incanta, de ce le-as fi lasat in film? (rade)

Emanuel: Stiu ca intotdeauna regizorii nu reusesc sa faca tot ce ar dori la un proiect… Ai ceva ce ai fi vrut sa mai fie in Buna! Ce faci? si din cauza bugetului nu ti-ai permis?
Alexandru: Sincer – la filmul asta am avut tot ce mi-am dorit. Si aici as vrea sa le multumesc producatorilor filmului, lui Radu Aldea si lui Tudor Reu, care au inteles ce fel de film urma sa facem, au fost mai bine de 4 ani jumate alaturi de mine si au facut eforturi foarte mari ca filmul sa ajunga in fata spectatorilor asa cum mi-am dorit. 

Emanuel: Exista si secvente care nu au ajuns in varianta finala de cinema a filmului? Si daca da, vom vedea aceste secvente pe DVD? Ne poti spune cate ceva despre ele?…
Alexandru
: Filmul care este acum la cinema este varianta mea de montaj (ce se numeste “director’s cut”). Nu as adauga nimic si nu as mai scoate nimic din el. Si as fi tentat sa spun ca DVD-ul nu va contine scenele taiate (care, de obicei, la productiile americane sunt taiate de producator din ratiuni comerciale) pentru ca nu cred ca ar aduce ceva in plus. Montajul FINAL al filmului face parte din MAGIA cinematografului, ori se stie ca nici un magician nu-si dezvaluie trucurile a doua zi dupa ce a avut seara spectacol. 

Emanuel: Crezi ca succesul de care s-a bucurat la festivalurile de film din Romania si strainatate se datoreaza povestii sau modului inedit de a o prezenta pe ecran?
Alexandru
: Cred ca acest succes se datoreaza ambelor cauze. Povestea este una universala, simpla, umana. Filmul este cald, onest si jucaus.   

Emanuel: Una din cronicile importante ale filmului tau vine tocmai de la prestigioasa revista Variety care a numit filmul “o gura de aer proaspat”. Crezi ca si cei din afara s-au plictisit de “minimalismul romanesc”? 
Alexandru
: N-am de unde sa stiu daca s-au plictisit sau nu. Tot ce pot spune este ca s-au bucurat ca au vazut acest film romanesc. 

Emanuel: Crezi ca regizorii din Romania, colegii tai sunt mai confortabili in a face filme cu cadre lungi si subiecte care prind la festivaluri, decat un film in care spectatorii sa se regaseasca sau sa plece cu zambetul pe buze de la el?
Alexandru
: Nu cred ca vre-un coleg de-al meu regizor isi pune problema in termenii astia. Nu cred ca s-a inventat premiul sau festivalul care sa determine in exclusivitate realizarea unui film de lung metraj. Sa faci un film in Romania este atat de greu, dureaza atat de mult si implica atat de multe resurse umane si financiare incat trebuie sa fie ceva foarte puternic sa te motiveze sa faci un film. Si cand ajungi in sfarsit sa spui “motor” cred ca faci ce stii tu mai bine ca acel film sa te reprezinte – pe tine si ideile pe care vrei sa le transmiti. Daca aceasta relatie cu tine este una onesta atunci filmul care rezulta va fi interesant pentru public – fie ca are sau nu cadre lungi. 

Emanuel: Ce crezi ca ar trebui sa se schimbe in cinematografia romana neaparat?
Alexandru
: Reteaua nationala de distributie a filmelor in primul rand. Mai sunt inca cinematografe unde e mai frig ca afara. Mai sunt cinematografe unde filmele nu se vad si nu se aud bine din cauza aparatelor de proiectie si sonorizare vechi – in Bucuresti chiar. Sunt orase care nu au cinematograf. Filmul ajunge la public prin intermediul cinematografului. Daca nu ai destinatia finala atunci cum sa fii onest in demersul tau artistic? Cum sa nu te gandesti ca poate e mai important ca filmul tau sa fie vazut la festivalurile de film din strainatate cand la tine acasa te lovesti de aceasta anomalie. Apoi mai cred ca nu exista filme romanesti pentru oamenii tineri, nascuti dupa ‘89 sa zicem. Ei sunt cei mai mari consumatori de cinematograf (american, aproape exclusiv) si pentru ei nu exista filme vorbite in romana. Noi, cu filmul nostru, am incercat sa vorbim acestui segment, si cred ca am inceput sa inspiram macar putina incredere. Sigur ca pana la a face sali pline de tineri mai e mult de lucru. Si mai e un lucru. As vrea ca productia de filme in Romania sa intre intr-o rutina. Sa fie concursuri regulate la CNC, sa faca toata lumea filme. Cat mai diferite. Cat mai traznite. Avem nevoie de o rutina de 10-15 ani. As vrea sa scapam de incrancenare. Sa se mai relaxeze lumea. Filmele sunt pana la urma doar niste filme.  

Emanuel: Stiu ca urmatorul proiect al tau este un muzical inspirat de piesa de teatru Supermarket. In ce stadiu te afli cu el?
Alexandru
: Suntem inca in faza de scriere a scenariului si a dezvoltarii proiectului.  

Emanuel: Ce regizorii sau filme te-au influentat in cariera de regizor?
Alexandru: Fellini a fost prima mea mare dragoste. Apoi Milos Forman, Krzysztof Kieslowski, Alexandru Tatos, Wong Kar Wai, Ang Lee, Jean Pierre Jeunet

Emanuel: Care este filmul preferat (romanesc sau strain), pe care l-ai vedea la orice ora din zi sau din noapte?
Alexandru: Morometii al lui Stere Gulea

Emanuel: S-a spus de multe ori ca cinematografia romaneasca este “pe val”. Cat crezi ca va mai dura “valul” asta, daca nu venim cu nimic nou?…
Alexandru
: Eu am venit cu ceva nou – chiar daca pe langa val (rade) – si incerc sa fac in continuare ceva care sa surprinda. Cred ca cinematografia romana a luat un avant datorat in primul rand celor care fac filme, dar el nu poate creste decat odata cu dezvoltarea retelei de distributie cinematografica din Romania. Si aici e mult de recuperat. 

Emanuel: As vrea sa vorbim putin si despre formate de film aici. Acum ca digitalul si 3D-ul au luat o asa amploare. Crezi ca este posibil ca Supermarket, fiind un film cu multa muzica si dans sa-l realizezi in 3D? Te-ar tenta?
Alexandru
: O intrebare tehnica pe care ne-am pus-o a fost daca sa-l facem in romana sau in alta limba. Apoi ne-am dat seama ca daca il facem in alta limba, mai bine emigram cu totii si-l facem altundeva. Inca nu stiu cum vom face tehnic acest film. Trebuie sa mai creasca putin ca sa inceapa sa vorbeasca, si eu sa ciulesc urechile bine sa vad ce spune. Deocamdata leaga doar cuvinte stalcite (rade). Digitalul este o solutie ceva mai eficienta financiar, iar in conditii de lumina controlata, de studio, da rezultate care se mai apropie cat de cat de pelicula. Am vazut ceva filme 3D dar am vazut si cum arata aparatele de filmat pentru 3D, operatorul meu a si filmat un videoclip in acest format. E deranjul mult prea mare pentru efectul obtinut – parerea mea acum. Dar cine stie? (rade).

Emanuel: As vrea in final sa le transmiti ceva celor care ne viziteaza site-ul…
Alexandru: Sa se bucure de viata si de filme!

Lasă un răspuns

Top