You are here
Home > Featured > The American: Filmul unui fotograf

The American: Filmul unui fotograf

Povestea asasinului profesionist, alienat, intodeauna in alerta, ce-si cauta spre final, disperat, o portita prin care sa paseasca in “normalitate”,este inchipuita in The American (Americanul), ecranizare a romanului A Very Private Gentelman scris prin anii ’90 de romancierul Martin Booth, de regizorul Anton Corbijn (aflat la al doilea lung metraj) ca o suita de cadre-portret, ce nu numai ca potenteaza si coloreaza maxim secventele, dar se configureaza ca o realizare de mare splendoare vizuala in care nimin nu este risipit.

De profesie fotograf, Anton Corbijn isi reflecta prin acest film pasiunea. Regal al eclerajelor, Americanul este scaldat perpetuu in culori (cand in culori rosii, cand in culori verzi), dovedind un respect profund si la nivel de incadraturi: importanta unor actiuni secventiale este data intodeauna de personajul din plan unu; iar Clooney, in rolul tacutului si impasibilului Jack – ce aminteste poate doar de Jack Costello din Samuraiul lui Jean-Pierre Melville – “vorbeste” mai mult printr-o aproape obsesiva succesiune de cadre-portret decat ar fi putut-o face printr-o mie de cuvinte.

Efectele de sunet amplifica si ele tensiuni, prioritati si importanta unor rare, dar eficace si surprinzatoare, scene de actiune – in cel mai pur spirit al filmelor noir.

Insa tonul melodramatic ales pentru incheiere, desi pare a sustine intentiile realizatorilor – precum ca “nu am vrut sa luam in stapanire locatiile, ci sa ne lasam influientati de ele”, sau.. “am vrut sa vedem cum influienteaza locul deciziile lui Jack” – submineaza intr-o oarecare masura (la nivel narativ) o realizare vizual-impecabila, traditionalista, dar nu fara a face cinste unor anumite filme ale lui Sergio Leone, Sam Peckinpah ori Roman Polanski.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Top