You are here
Home > Featured > Shutter Island: Genial

Shutter Island: Genial

Mixtura de film noir, thriller psihologic introspectiv si suprarealism post-modern, Shutter Island (parcurs exclusiv dintr-o perspectiva singulara) este ultimatumul dementei, al contorsionarii mintii si al hipnozei totalitare, proliferate de o intriga structurata in mai multe nivele, fiecare cu propria sa intensitate si intorsatura de situatie (de descendenta hitchcockiana), violent marcate cand de naratiune, cand de manisfestari secventiale, intr-o continua perpetuare/acumulare de tensiuni pana in ultima scena.

shutterisland1

Pe temelia romanului omonim din 2003 al scriitorului Dennis Lehane (Mystic River) cu un scenariu adaptat semnat de Laeta Kalogridis (“intr-un mod foarte cinematic” – dupa spusele producatorului Bradley J. Fischer), carora li se mai alatura si directorul de imagine Robert Richardson (cunoscut pentru colaborarile sale cu Oliver Stone, dar si cu Scorsese) si scenograful-fetis Dante Ferreti (semnatarul scenografiei in sapte filme de Scorsese), Shutter Island este un rezultat capodoperial comun, o opera cinematografic-literara cu multiple contributii (adaugand fatalismul tematicii muzicale si inflentialul documentar Titicut Follies de Frederick Wiseman).

Insa doar geniul lui Martin Scorsese plaseaza in locuri perfecte culori bine “comandate”, numai experienta lui regizorala putea abuza firesc de forta reductiva data de un prim plan, de densitatea montajului si insemnatatea elementelor fondale – efectul social al Razboiului Rece si un uragan insular de cinci zile.

shutterisland2

Filmul are si greseli: scene premergatoare actiunii nu-si justifica, in final, prezenta, iar urgia naturii revarsata pe plan tehnic si narativ detensioneaza uneori. Dar ele sunt diluate in complexitatea intrigilor tesute intr-o atmosfera dark si volatila, unde halucinatiile proiecteaza realitati fizice credibile in mintea personajului si spectatorului si unde aprofundarea unei ordinare anchete politienesti duce la disfunctii senzoriale, flashback-uri repetitive, colapsuri psihice si adevaruri paralele – ascunse de doctori infami si de pavilioane interzise.

shutterisland3

Shutter Island nu este doar reflectarea consecventei lui Scorsese ca cineast, ori alinierea lui, alaturi de alti regizori, in ecranizarea romanelor/nuvelelor de tip Stephen King sau Edgar Allen Poe.

Scorsese e noul “master of suspense”, noul “clasic in viata”, noul hipnotizator al constructivitatii lugubre si al falselor piste date de urzeala spectrelor materializate.

Hitchcock ar fi fost mandru de el.

shutterisland4

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Top