You are here
Home > Berlinale > Interviu exclusiv: Florin Serban si Eu cand vreau sa fluier, fluier

Interviu exclusiv: Florin Serban si Eu cand vreau sa fluier, fluier

L-am intalnit pe Florin Serban la petrecerea romanilor de duminica, aici la Berlin si n-am rezistat sa nu-i iau un interviu special pentru Cinefan.ro.

Lung metrajul sau de debut din competitia oficiala, Eu cand vreau sa fluier, fluier se afla inca in topul preferintelor jurnalistilor de la Screen, asa ca putem spera la o veste buna si din partea juriului, sambata.

ULTIMA ORA: Iata cum arata astazi,  joi 18 februarie, media notelor Criticilor prestigioasei reviste Screen:

3,1 How i Ended this Summer (r. Alexei Popogrebski)
2,9 Eu cand vreau sa fluier, fluier (r. Florin Serban)
2,8 The Ghost Writer (r. Roman Polanski)
2,5 Honey (r. Semih Kaplanogu)
2,4 Apart Together (r. Wang Quanan)
2,3 Submarino (r. Thomas Vinterberg)
2,1 Howl (r. Robert Epstein, Jeffrey Friedman)
2,1 Greenberg (r. Noah Baumbach)
2,1 The Hunter (r. Rafi Pitts)
2,0 The Robber (r. Benjamin Heisenberg)
1,8 A Woman, A Gun and A Noodle Shop (r. Zhang Yimou)
1,8 Caterpillar (r. Koji Wakamatsu)
1,7 A Somewhat gentle Man (r. Hans Petter Moland)
1,5 Shahada (r. Burhan Qurbani)

* In acest moment, au mai ramas de vazut alte 6 filme din competitie.

Pana la aflarea castigatorilor, spor la citit:

Emanuel Lazarescu: Prima data la Berlinale?
Florin Serban
: Da, prima data. Prima data oriunde (rade). E primul meu Festival, primul meu film, prima mea proiectie cu public… prima de toate (rade).

florinserban2

Florin Serban.

Emanuel: Cum ti s-a parut atmosfera din sala, la prima proiectie oficiala a filmului?
Florin
: Mi s-a parut foarte bine. In timpul proiectiei m-am uitat mai mult la reactia salii, decat la film. Si mi s-a parut ca “i-a prins”. Adica am simtit ca “i-a prins”.

Emanuel: Te asteptai la un asemenea succes? Pana in acest moment, din filmele vizionate din competitie, e cel mai bine cotat…
Florin: Da, pana acum e cel mai bine cotat, dar au fost si foarte putine filme. De-abia a inceput Festivalul… Ce sa spun, eu ma bucur foarte tare ca suntem aici, si ca filmul are priza asta si mai departe nu stiu ce sa zic. De succes… nu stiu, sa vedem… intotdeauna cel mai important lucru cand termini e filmul urmator. Eu ma gandesc la filmul urmator si faptul ca filmul asta e la Berlin ma ajuta foarte tare pentru filmul urmator.

Emanuel: Despre ce va fi vorba in filmul urmator?
Florin
: E vorba despre un hit man. Un criminal platit. Se numeste El Rumano, asta e titlul filmului.

Emanuel: Si te-ai gandit deja la actori?
Florin
: Deocamdata lucram la scenariu inca. Am fost in co-production market la Rotterdam, si suntem in co-production market aici la Berlin. Dupa care am fost selectati la Torino, la un script lab. Deocamdata suntem in faza de scenariu, lucram la el.

Emanuel: Deci asta e proiectul cu care participi aici la productie…
Florin: Da.

Emanuel: Si pana acum s-a aratat cineva interesat?
Florin
: Da, multi. Sunt multi interesati… acum lucrurile s-au schimbat putin. Acum suntem cumva in situatia in care alegem noi colaboratorii.

Emanuel: Probabil ca a ajutat foarte mult si debutul tau in competitia oficiala…
Florin
: Mult. Da.

Emanuel: Te asteptai la un asemenea “buzz”, ca sa spun asa?
Florin: Nu. Sincer, nu. Nu ma asteptam. Cum sa spun… cand faci un film, te astepti la ce e mai bun. Pentru mine, ce e mai bun e ca filmul sa ajunga la public si sa ajunga lumea sa-l vada. De aia spui povesti. Daca are cine sa le asculte, are un sens, daca nu… degeaba. Si pentru mine asta e important. Ca filmul ajunge sa fie vazut. Si sper sa ajunga sa fie vazut de cat mai multa lume, mai ales in Romania. Pentru ca filmul e facut in special pentru publicul din Romania.

Emanuel: Cand te-ai decis ca va fi o combinatie intre actori profesionisti si detinuti reali condamnati?
Florin: Din primele faze, de cand am citit scenariul. Singurul la care ezitam daca sa fie actor profesionist sau nu a fost protagonistul. Pentru ca este o partitura atat de grea, de consistenta… practic tot filmul sta pe umerii lui. Dar din primele faze, de cand am citit scenariul m-am decis. Am vrut sa aiba o realitate cruda si aspra, sa poti citi durere si istorie pe fetele baietilor din penitenciar si pe astea nu poti sa le gasesti decat acolo.

Emanuel: Din cate stiu, tu ai lucrat foarte mult si in strainatate, in anumite proiecte. Te-a ajutat experienta asta la filmele straine in acest debut?
Florin
: Experienta mea in Statele Unite este in mare parte strict academica. Proiectele la care am lucrat au fost scurt metraje sau mediu metraj, relativ mici ca amploare. M-a ajutat in sensul ca lucrul acolo si experienta de acolo din America iti ofera cumva o alta viziune asupra filmului. Fiindca nu intamplator filmul sa nascut in America. Oamenii aia stiu sa spuna povesti, si o fac pentru public. Si cu foarte multe compromisuri, din pacate in filmele americane. Insa lucrul asta te invata si lucrul asta il aflii in primul rand: faci filme pentru public. Faci filme ca sa aduci lumea in cinema.

florinserban3

Emanuel: Cred ca tu ai gasit un pic reteta asta. Asta mi se pare o mica mare problema a filmelor romanesti. Majoritatea tinerilor regizori romani, si nu numai fac filme numai pentru a merge in Festivaluri, pentru a lua premii. Tu te-ai gandit un pic, sau un pic mai mult si la public. Pentru ca este o poveste despre tineri, despre problemele tinerilor, despre framantarile vietii… pana la urma sunt niste tineri care se pot identifica cu oricine dintre posibilii spectatori.
Florin: Asa este, da. Cred ca proiectul asta are ingredientele necesare unui film de succes de public. Si cand ma gandesc la succes de public, nu ma gandesc la succesul pe care il are Avatar sau Titanic. Nu. Eu ma gandesc strict la un public romanesc iubitor de cinema, care asteapta si se bucura sa mearga la film romanesc. Dincolo de asta, eu cred ca poate fi prins in jocul asta film-spectator si un public dincolo de cinefili. Un public care merge la filme la Mall. Adica un public tanar. Noi tot ne plangem ca publicul e needucat. E needucat pentru ca noi nu suntem sufficient de educati sa-l educam. E un cerc vicios. Ne plangem ca publicul e needucat, dar noi facem de multe ori filme pentru noi. Adica regizorii fac filme pentru festival si pentru ceilalti regizori. Si nu stiu daca e tocmai fericit. Ce e insa nemaipomenit, e ca in momentul asta e loc pentru toata lumea. Adica e loc si pentru filme de arta, e loc si pentru filme de public, e loc si pentru blockbusters, e loc pentru toata lumea.

Emanuel: Tu ai spus un lucru foarte interesant in caietul de presa din engleza al filmului. Mai bine spus, suprinzator. Ca iti doresti sa faci un ca Gladiator.
Florin
: Da. Mie imi place foarte tare Gladiator.

Emanuel: Crezi ca este realizabil in Romania asa ceva?
Florin: Nu stiu. Daca acum 10 ani cinema m-ar fi intrebat “Exista posibilitatea ca filmul romanesc sa explodeze la un moment dat pe scena festivalurilor, sa fie o cinematografie importanta in peisajul European?” as fi spus nu. Lucrul asta s-a dovedit cum nu se poate mai adevarat. Un film romanesc a luat Palme D’or, filme romanesti sunt aplaudate in mari festivaluri. Nu stiu daca e posibil. Cred ca acum, financiar, e exclus. Dar cred ca nimic nu e imposibil.

Emanuel: Mergand pe ideea asta a filmelor de public, despre ce e vorba in El Rumano?
Florin
: El Rumano este povestea unui ucigas platit care a stat in Spania in ultimii 25 de ani, si acum se intoarce in Romania, fiind platit sa omoare pe cineva. Omul asta vine in Romania sa-si faca treaba si sa plece inapoi, dar lucrurile nu se intampla deloc asa.

Emanuel: Eu iti doresc mult succes. Cred ca viitorul suna bine pentru tine…
Florin
: Sa speram. (rade)

Emanuel: Iti tinem pumnii pentru competitia de aici, de la Berlinale.
Florin: Sa dea Dumnezeu, multumesc!

florinserban1

One thought on “Interviu exclusiv: Florin Serban si Eu cand vreau sa fluier, fluier

  1. Nu e rea ideea unui hitman turist!In 2003,Entre Chien et Loups a avut oarece succes in Franta(l am vazut acolo,intr un obscur cinematograf grenoblian),dar ignorat in Romania,in ciuda coproductiei.Se pare ca se intrezareste,in peisaul cinematografic romanesc,un regizor :-)) Poate ca avem si noi nevoie de un Mellvile al nostru 🙂 Bonne chance,Florin!

Lasă un răspuns

Top