You are here
Home > Featured > Interviu exclusiv cu Ada Solomon: „Veniti si incarcati-va cu NexT!”

Interviu exclusiv cu Ada Solomon: „Veniti si incarcati-va cu NexT!”

Am „prins-o” pe producatoarea de film si Directoarea Festivalului NexT Ada Solomon intr-o mica pauza dupa vizionarea filmului Kapitalism – Reteta noastra secreta si am luat-o la intrebari despre Festivalul International de Film NexT, dar si despre proiectele viitoare ale ei.

Iata mai jos un interviu exclusiv acordat de Ada CineFan-ului.

adasolomon

Emanuel Lazarescu: NexT a ajuns la cea de-a 4-a editie si din ce am vazut in prima zi, se anunta una extrem de interesanta. Credeai in urma cu 4 ani ca ajunge NexT-ul ce a ajuns acum?
Ada Solomon
: Nu. Nu credeam. Cred ca nici nu speram sa ajunga cum e acum. Pe de alta parte, e drept ca avand un public atat de entuziast si pe care l-am vazut in fiecare an ca isi doreste, ca ii intereseaza, ca participa efectiv la evenimentele NexT, nu neaparat numai la proiectiile de filme, ci la toate evenimentele din jurul festivalului, te motiveaza si te si obliga un pic. Trebuie sa-l si rasplatesti pe cel care crede in tine.

E. L.: In primele trei editii Festivalul s-a numit Festivalul International de Scurt si Mediu Metraj NexT. Acum este Festivalul International de Film NexT. De ce aceasta schimbare?
A. S.:
Asta a fost un vis de la inceput. Ulterior, el s-a si concretizat pentru ca participanti la primele editii NexT au facut pasul catre lung metraj si nu oricum, ci cu filme foarte ofertante si foarte interesante. Si atunci am decis sa prezentam in sectiunea Si ei au fost NexT Generation, operele de lung metraj ale artistilor, ale cineastilor care au avut scurt metraje la NexT.
Am decis sa schimbam denumirea din acest motiv. In nici un caz insa, in competitia NexT nu vom face schimbari majore de tipul includerii de lung metraje.
Poate pentru anul viitor, dat fiind si numarul de filme romanesti pe care il primim, si numarul mic pe care il putem sa-l includem in competitie, sa facem o sectiune dedicata, o competitie nationala.

E. L.: Ce ar fi de neratat in aceasta editie a NexT-ului?
A. S.: Oooo, sunt asa de multe, incat nici nu stiu daca pot sa le insir pe toate…

E. L.: Primul lucru la care te-a duce ca un cinefil, nu neaparat ca un “om din industrie”… un om pasionat de cinema…
A. S.:
Primul lucru la care m-as duce ca un om pasionat de cinema ar fi seminariile. Si m-am bucurat foarte tare azi dimineata (n.r. – miercuri 14 aprilie) la seminarul de Sound design – azi a fost ziua dedicata muzicii – ca nu numai la Alexander Hacke unde sala a fost absolut neincapatoare, dar si la seminarul tinut de Christophe Heral – un seminar foarte interesant despre cum auzim, cum construim sunete in film – au fost in jur de 40 de persoane. In prima zi, e incurajator.
Cred ca maine sunt de neratat Jim Stark si Razvan Radulescu. Si Ronald Bergan – care va vorbi despre ce inseamna sa fii scriitor de carti de film si sa intalnesti monstri sacri si sa-i descoperi nu numai in opera ci si in individual – cred ca sunt lucruri menite sa fie auzite.
Competitia fara doar si poate, nu trebuie nici ea ratata. Dar si Short Matters, programul de la Academia Europeana de Film – nominalizarile de la Academia Europeana de Film.
Festival Friends, care este sectiunea noastra dedicata filmului romanesc facut de oameni care sunt apropiati festivalului, si ale caror filme din motive deontologice nu pot fi incluse in competitie – nici macar considerate pentru competitie.
NexT Kids, care iarasi este o sectiune nou-nouta, dedicata copiilor. Sambata dimineata nu ma voi abtine sa nu fiu un pic si acolo.
Seminarul de regie si el este foarte interesant. Cunoscandu-l acum mai bine pe Elad Keidan mi se pare ca este un om pe care merita sa-l asculti si care e foarte interesant. Inclusiv cand vorbeste despre muzica cu care a crescut, venita de la bunicul sau de la Buhusi…
Ce sa zic… sunt multe (rade).

E.L.: Cred ca in acest moment i-ai pus in dificultate pe vizitatorii nostri, pentru ca din cate imi spui, trebuie sa-si ia o saptamana de vacanta ca sa poata veni la NexT de dimineata pana seara… Alte recomandari?
A. S.: (rade) Da, pot spune ca este o editie epuizanta, ca e un pic mult pentru 5 zile de “inghitit”, dar pe de alta parte… asta spuneam zilele trecute pe Facebook: “Veniti si incarcati-va cu NexT!”. Pentru ca intr-adevar e un soi de energie, dar si un continut foarte puternic.
Nu in ultimul rand, i-as invita pe cei dornici sa-i cunoasca pe participantii la NexT, sa vina la petrecerile NexT. Pentru ca petrecerile sunt “deschise”, nu trebuie o invitatie speciala. Ele se desfasoara miercuri, joi si sambata la Spice, vineri la Club Control. Cred ca e locul cel mai usor pentru a dezvolta o discutie cu o cunoastere, asa pe termen scurt a unor oameni care vin. Avem invitati din Thailanda, dar si din Alaska… e foarte placut sa-i vezi pe cei doi musafiri-competitori. Unul care este brun si ars de soare, si celalalt care este mare, puternic si blond – un adevarat om al Nordului. Ambii dornici sa cunosca Romania. Adica n-au batut jumatate de lume, doar sa participe la un festival, ci chiar vor sa interactioneze cu lumea de aici si sa cunoasca oamenii de aici.

E. L.: Stiu ca la primele editii ati avut initiativa de a caza invitatii la alti tineri din Romania… S-a pastrat aceasta idee si la aceasta editie?
A. S.: Da, in continuare cineastii din competitie locuiesc la… sa le zicem voluntari. Pentru ca sunt niste oameni care in mod voluntar doresc sa gazduiasca un invitat strain.

E. L.: Cred ca este o initiativa extraordinar de buna…
A. S.: Da, asa este. Mie de exemplu, nu-mi place cand merg in strainatate – fie pentru o intalnire de lucru, sau un pitch, sau o prezentare de proiect, sau chiar pentru un festival – ca am de vazut hotelul / sala de cinema / hotelul si eventual un restaurant care poate nu e in hotel. Si cam asta e interactiunea mea cu locul respectiv. Oricat de exotic ar fi el. Cred ca este important ca oamenii adusi aici sa poata descoperi Bucurestiul cu valorile lui intrinseci. Pentru ca eu sunt indragosita de acest oras, si cred ca Festivalul asta e un Festival pentru si despre orasul Bucuresti. Si cei care vin, vreau sa-l cunosca in profunzime. Cu metroul, cu pitorescul, cu exoticul, cu “frumosul” si mai putin frumosul… dar sa-l cunoasca asa cum e el. Nu ceva prefabricat, globalizat, si care seamana cu orice alt loc din lume. Din fericire, oamenii nu seamana cu alti oameni din lume si n-a fost invitat care sa nu-mi spuna: “Eu cu atata caldura n-am fost primit nicaieri”, “Copiii astia sunt minunati”, “Atata pasiune, eu am vazut rar”, “Nu ma asteptam sa gasesc asa ceva in Romania”. Nu stiu de ce, oamenii nu inteleg ca suntem latini, si ca avem aceasta dorinta de a comunica, si placerea de a cunoaste… Dar sigur, atunci cand vii din alte tari unde nu e asa de evidenta deschiderea asta probabil ca ti se pare initial ca nici la altii nu exista. Sau ca nu poate exista…

E. L.: Cred ca nu ar trebui sa uitam, ca pana la urma acest Festival a pornit dintr-o tragedie… si a ajuns ceva foarte frumos, demn de memoria celor doi cineasti, Cristian Nemescu si Andrei Toncu. Familiile celor doi cum vad acest Festival si evolutia sa? Si pana la urma cum a ramas cu pedepsirea vinovatilor de tragedie?
A. S.: Sentinta a ramas… aceea de 7 ani… e la fel de nedrept ca si disparitia lui Cristi si a lui Otto… insa familiile lor ne sunt alaturi tot timpul, ne sustin. Chiar daca familia Toncu nu este in Romania, ci la Chicago acolo unde ei locuiesc, intotdeauna avem incurajarea lor si ii informam de fiecare data de pasii pe care ii facem si ce vrem sa facem. Si eu sper din tot sufletul sa nu-i dezamagim nici o clipa. Pentru ca dansii sunt – fara doar si poate – parintii de suflet ai NexT-ului. NexT este copilul dansilor in aceeasi masura. E una din obligatiile noastre principale – sa ne pastram stacheta acolo unde am reusit sa o ridicam, sau chiar mai sus, pentru a nu-i dezamagi pe acesti oameni absolut minunati, care n-am sa inteleg niciodata de ce au fost pedepsiti atat de tare.

E. L.: Sa vorbim putin si de filmele produse de tine… Tin minte ca am vorbit acum doi ani de proiectul care se numea atunci Capitalism – Reteta noastra. Acum este Kapitalism – Reteta noastra secreta. Atunci am vorbit si de Dacia, o supravietuitoare, intre timp a fost si acela terminat. Ce ai in plan in urmatorii doi ani?
A. S.: Pentru urmatorii doi ani, de la noi vor fi destule. Din vara vom lansa in cinematografe filmul lui Razvan Radulescu si al Melissei de Raaf Felicia, inainte de toate.
Filmul Mar Nero pe care l-am produs acum doi ani si n-am resuit sa-l scoatem in sali pana acum – o poveste despre prietenia dintre o batrana italianca si o tanara romanca intr-un mod cu totul altfel fata de cum sunt prezentate relatiile dintre romani si italieni la stiri, de obicei. O poveste foarte emotionanta si foarte calda spusa de un italian, cu drag pentru romani. Si cu respect pentru ceea ce facem noi pentru italieni astazi.
Terminam al doilea film de lung metraj al lui Constantin Popescu, Principii de viata si speram ca in vara aceasta sa-si inceapa cariera in Festivaluri, si probabil ca la toamna sa iasa in cinematografe.
Vom intra in productie cu cel de-al doilea lung metraj al lui Adrian Sitaru, Din dragoste, cu cele mai bune intentii – un proiect care e gata de drum. Singurul capitol unde lucrurile merg mai incet este finantarea…
Si continuam sa dezvoltam o seama de scenarii. Al doilea film de lung metraj al lui Radu JudeToata lumea din familia noastra. Filmul de debut al lui Valentin Hotea, Roxanne by the Police – care este un scenariu absolut adorabil si care vorbeste despre “astazi”, dar cu incarcatura evenimentelor de “ieri” si a vietii noastre de acum 20 de ani. O poveste foarte puternica si foarte importanta, din nou, pentru istoria noastra.
Si cel mai aproape si mai aproape, este Kapitalism – Reteta noastra secreta care va iesi in cinematografe din 23 aprilie.

E. L.: Si la partea de documentare?..
A. S.: Terminam un film pe care l-am produs pentru HBO Romania, se numeste The Shukar Collective Project

E. L.: Cel al lui Matei Alexandru Mocanu?
A. S.: Da, este filmul lui Matei Alexandru Mocanu de care iarasi sunt foarte mandra. De Matei si de felul in care proiectul a fost dus la capat. Gasesc ca este un film extraordinar. Foarte profund si iarasi un demers cinematografi in amanuntime si cu respect pentru toate partile implicate, care povesteste despre relatia dintre performerii tigani si performerii urbani, intr-o maniera cu totul si cu totul originala, din punct de vedere cinematic.
Deasemenea, lucram la primul documentar al Laurei Capatana Juler, Generatia fara parinti. Un film despre copiii care cresc fara parintii lor acasa. Pentru ca parintii lor sunt plecati la munca in strainatate. Iarasi un subiect extrem de actual si de sensibil. Demersul Laurei s-a vrut a fi persepectiva copiiilor, a adolescentilor despre aceasta situatie si ce li se intampla. Si iarasi cred ca va fi un film care nu numai ca va spune o poveste emotionanta, dar va trage si o seama de semnale de alarma. Intre mijloace financiare si afectiune – ce ii trebuie unui copil ca sa creasca sanatos, fizic si mental… care e granita? Intr-o alta maniera decat a facut spre exemplu Thomas Ciulei in Podul de flori, ca referinta a genului…

E. L.: Deci ne asteapta niste ani plini de filme din partea voastra… Lung metraje, documentare… si scurt metraje?…
A. S.:
Scurt metraje… pentru moment nimic nou. In afara de Lord, filmul de scurt metraj al lui Adrian Sitaru, despre care stim ca va fi prezentat la Festivalul International de Scurt metraj de la Toronto. Cam atat (rade).

E. L.: Multumesc si multa bafta!
A. S.:
Multumesc, la fel!

adasolomon2

Impreuna cu Ada Solomon, anul trecut la Berlin.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Top