You are here
Home > Cannes > Interviu cu Andrei Ujica: Despre Ceausescu si Cannes

Interviu cu Andrei Ujica: Despre Ceausescu si Cannes

L-am intalnit pe regizorul Andrei Ujica chiar dupa proiectia filmului sau de la Cannes si am reusit sa stam putin de vorba despre noul sau film Autobiografia lui Nicolae Ceausescu.

Filmul se afla la Cannes in selectia oficiala, in afara competitiei si va putea fi vazut in Romania in inchiderea Festivalului International de Film Transilvania de la Cluj.

ujica3

Emanuel Lazarescu: In primul rand as vrea sa va intreb cum vi s-a parut atmosfera de azi de aici de la Cannes, la prima vizionare cu publicul…
Andrei Ujica
: Am fost destul de emotionat, cum e firesc. Din multe motive. Odata ca e intotdeauna ceva deosebit sa ai o proiectie la Cannes. Dupa aceea – pentru ca noi am terminat filmul in ultima clipa – e pentru prima data cand am vazut filmul pe ecran mare. A fost o premiera si pentru mine (rade). Am fost destul de tensionat, pentru ca stiam ca la transferul digital au aparut cateva defecte de cadraj, mai ales la sfarsit, pe care le-am vazut si care vor fi desigur indepartate. Am fost atent si la toate amanuntele tehnice pe care le mai avem in lucru. Altminteri, din cate am auzit, sunt de asteptat reactii foarte pozitive la critica de film franceza si internationala. Publicul propriu-zis nu stiu sa-l localizez si nici sa judec reactia lui. In primul rand ca lumea e obosita dupa trei ore. Eu insumi eram obosit, nu sunt un amator de filme de trei ore, dar asta n-aveam cum sa-l fac mai scurt.

Emanuel: Am inteles ca la documentare ati avut cam 1000 de ore cu Ceausescu…
Andrei
: De la 1000 de ore s-a plecat, dar eu n-am vizionat decat 250. Adica s-a facut o preselectie din acele 1000 de ore care exista. Preselectia a facut-o Titus Muntean si producatoarea Velvet Moraru. Preselectia s-a facut pe niste criterii pe care le-am dat la inceput. Ei au adunat un corpus de cam 250-260 de ore. De la cifra asta a pornit Dana Bunescu care a montat filmul si cu mine.

ujica2

Emanuel: A fost mai lung in varianta initiala?
Andrei
: Nu. Decizia duratei a venit in primele saptamani de montaj cand ne-am dat seama ca suntem pusi in situatia de a ne decide intre doua posibilitati. Una care nu intra pentru mine in discutie – ca nu sunt un om de televiziune – sa facem un epos de 8 sau 9 ore in care sa povestesti totul pe indelete si de fapt sa faci un serial TV de 7-8 episoade. Sau sa incerci sa ramai in format cinematografic. Si atunci eu am propus sa fixam ca durata maxima pentru cinema trei ore. Si mi-am luat o pauza de o saptamana in care m-am gandit la episoadele importante care trebuiau neaparat povestite. Si am cantarit daca putem sa facem filmul in trei ore. Am avut impresia ca se poate face si am pornit la lucru. Si am facut tot posibilul sa nu depasim 3 ore.

Emanuel: Filmul acesta incheie intr-un fel o trilogie despre comunism si revolutie a dvs. Cum ati ajuns la ideea asta… sa faceti un film din perspectiva lui Ceausescu?
Andrei
: Aici este o poveste mai lunga. Sunt o serie de lucuri care s-au inlantuit. E adevarat ca eu am facut doua filme despre sfarsitul comunismului, la inceputul anilor 90. Unul cu Harun Farocki (Videogramele unei revolutii, despre revolutia din Romania) si imediat dupa aceea am plecat la Moscova si am facut un film despre sfarsitul Uniunii Sovietice, din perspectiva ultimului ei cosmonaut. Cosmonautul Sergei Krikalev care a trait disparitia uniunii Sovietice, in cosmos, in spatiu. Dupa care a trecut multa vreme… am facut alte lucruri si cu Ceausescu asa s-au legat lucrurile… In 2005 Televiziunea Romana a transmis cu 13 ani intarziere Videogramele unei revolutii si am venit la Bucuresti pentru o discutie in studio dupa proiectie. Cu ocazia asta am reintalnit-o pe Velvet Moraru care la Videograme fusese asistenta lui Harun si a mea in faza de cercetare a filmului. Ea ajunsese intre timp producatoare. A revazut si ea Videogramele cu ocazia asta si m-a intrebat atunci daca nu a sosit timpul sa se incerce o biografie cinematografica a lui Ceausescu. Ea imaginandu-si un film care sa abordeze tema cu aceeasi obiectivitate cu care opereaza si Videogramele. Si atunci i-am spus ca are dreptate, cred ca a venit timpul. Dar eu cred ca obiectivitatea in sine nu e un criteriu sa fac un film, e un creiteriu stintific. Filmele mele au o anumita estetica, unde obiectivitatea e de alta natura, e una continuta si nu una explicita. Si i-am zis ca daca imi vine o idee de abordare cinematografica a temei, ar merita facut. Si lucrul acesta m-a urmarit. M-am intors in Germania si m-am gandit ca problema asta a chestionarii naturii dictatorului ideologic sub semnul istoric sub care a stat secolul XX este o tema si o propunere de tema foarte importanta. Si intamplarea a facut ca trei luni mai tarziu, un prieten de-al meu, un filozof german mi-a facut cadou o carte. Un roman al unui scriitor cubanez, Norberto Fuentes care se numea “Autobiografia lui Fidel Castro, un roman de Norberto Fuentes”. Titul asta e si el la randul lui o parafraza dupa Gertrude Stein (care a scris in anii ‘30 The Autobiography of Alice B. Toklas – n.r.). Dar cand am citit titul, l-am luat ca pe un indemn, ca pe o somatie de a aborda tema si a ma ocupa cu profilul dictatorului ideologic.

ujica1

Emanuel: Si de aici si titlul…
Andrei: Da. Dar titlul da in acelasi timp si perspectiva filmului. Citind titlul si asumandu-mi-l mi-am dat seama ca singura posibilitate din punctul meu de vedere de a abora filmul este de a incerca folosind numai imagini de arhiva, la fel cum am facut si la celalalte doua filme de dinainte. Deci trebuia sa raman stilistic unitar. Avand aici de-a face cu o arhiva de protocol care a fost comandata de Ceausescu, singura posibilitate de a utiliza imaginile astea in sens estetic era daca le puneai dintr-o falsa perspectiva a lui. Sunt imagini facute pentru el, la comanda lui.

Emanuel: Daca ar fi sa alegeti o secventa din tot filmul, sau din tot ce ati vazut eu el, care este preferata dvs.? Sau ceva care v-a impresionat foarte mult la omul Nicolae Ceausescu… pe care cred ca-l cunosteti mai bine decat noi…
Andrei
: Acum il cunosc mai bine, in toate tineretea mea nu l-am cunoscut deloc. E greu sa spun acum. Sunt mai multe secvente care imi plac, care ma impreisoneaza. In continuare tot delirul propagandistic din China si din Coreea mi se par astazi lucruri de pe o alta planeta. Iar cu el… mai multe scene. In fiecare deceniu exista cate una.

Emanuel: Va multumesc. Si vreau sa va spun ce ceea ce ati realizat este absolut incredibil. A fost o reala placere, si am trait intens trei ore alaturi de un personaj pe care nici eu nu-l cunosteam aproape de loc…
Andrei
: Multumesc mult.

Emanuel: Cand va fi lansat in Romania?
Andrei: La toamna. Cristian Mungiu il va distribui prin compania de distributie Voodoo Films.

Emanuel: In final, as vrea sa transmiteti ceva viziatorilor site-ului CineFan..
Andrei
: Intai de toate, indemnul cinefililor de toate varstele: sa mearga cat mai des la cinematograf la filme pe care le socotesc bune si sa vada pe cat se poate filmele intai la cinema si dupa aceea acasa pe DVD.

Emanuel: Multumesc mult!
Andrei
: Cu placere!

4 thoughts on “Interviu cu Andrei Ujica: Despre Ceausescu si Cannes

  1. Unde pot si cum pot face rost de DVD Autobiografia lui Ceausescu ?Daca o sa aveti DVD de vanzare ,probabil toata tara o sa cumpere

  2. Filmul va aparea prima data in cinematografe. In aceasta saptamana poate fi vazut duminica la Cluj in inchiderea Festivalului International de Film Transilvania.
    In cinematografe va aparea in septembrie / octombrie 2010. Pe DVD, probabil la sfarsitul acestui an sau inceputul anului viitor. Va vom tine la curent daca aflam informatii suplimentare.

  3. Filmul suna exceptional ca si autorul. Sper ca d-l Ujica sa faca mai multe filme de aici inainte.
    Va fi distribuit si in strainatate, in Marea Britanie de exemplu?

  4. In acest moment nu stiu nimic, dar ma voi interesa si te voi tine la curent. Sunt sanse mari ca filmul sa fie vizionat si in strainatate, avand in vedere ca la Cannes a fost primit foarte bine de critica.

Lasă un răspuns

Top